Du er her: Forside / Spørgetelefonen 17.10.2018
Spørgetelefonen

Spørgetelefonen

I Dansk Sprognævns spørgetelefon (svartjeneste) besvarer vi sproglige spørgsmål om formiddagen og om eftermiddagen.

Har du et sprogligt spørgsmål, kan du ringe til: 

•    Sprognævnets spørgetelefon: 33 74 74 74
•    Åbningstider: mandag-torsdag kl. 10-12.

Spørgetelefonen er lukket om eftermiddagen indtil videre

Fra den 1.10.2018 vil man ikke længere kunne ringe til spørgetelefonen om eftermiddagen.

Det skyldes at Sprognævnets medarbejdere skal forberede flytningen til Bogense, som efter planen skal finde sted den 1.4.2019.

Vi sidder stadig klar til at besvare jeres spørgsmål om formiddagen mandag til torsdag fra kl. 10-12.

Vi forventer at kunne udvide åbningstiden igen når nævnet er kommet på plads i Bogense.

Skriftlige spørgsmål

Du kan også skrive til Sprognævnet. Du skal dog først aftale det med en medarbejder i spørgetelefonen: 33 74 74 74.

Grunde til at vi helst vil svare per telefon

  • Vi kan betjene langt flere spørgere i telefonen og dermed afgive langt flere svar.
  • Vi kan svare mere præcist fordi det i telefonen er lettere at indkredse hvad spørgsmålet drejer sig om.
  • Vi kan besvare sproglige spørgsmål hurtigere. De fleste spørgsmål drejer sig om et akut opstået sprogligt problem som kræver et hurtigt svar. Det får man bedst og mest effektivt i telefonen.

Interview med en medarbejder

Hvis du ønsker at interviewe en medarbejder i Sprognævnet, skal du ringe til spørgetelefonen på 33 74 74 74 og få en aftale om hvem der kan hjælpe dig videre.

Åbningstider

I sommerperioden har spørgetelefonen begrænset åbningstid. Ændringer i åbningstiderne annonceres på forsiden af hjemmesiden.

Inden du spørger

Du kan undersøge om svaret på dit spørgsmål allerede ligger tilgængeligt online:

Slå op i Retskrivningsordbogen — om stavning eller bøjning af et ord.

Søg på sproget.dk — her ligger over 400 svar fra Sprognævnet.

Søg i Nyt fra Sprognævnets register.

Slå op i Nye ord i dansk — om nye ord som du ikke kan finde i andre ordbøger.

Slå op i Sproghjælp — om typiske problemer, fx stort eller lille begyndelsesbogstav, hans eller sin.

Søg på dsn.dk (øverst til højre).

Konsulter de vigtigste håndbøger og ordbøger.

Hvem spørger?

I alt 123 personer svarede i efteråret 2014 på en spørgeskemaundersøgelse om deres tilfredshed med spørgetelefonen.

Læs resultaterne i artiklen "De ringer - vi svarer. Stadigvæk".

Dansk Sprognævns svarsamling

Nævnet gemmer svar på sproglige spørgsmål i en database.

Læs om svarsamlingen her.

Vores hovedopgaver

Sprognævnet er en forskningsinstitution der skal 1) følge det danske sprog, 2) svare på spørgsmål om sproget og 3) fastlægge retskrivningen i Retskrivningsordbogen.

Læs mere ...

Cookies og privatliv

Dsn.dk bruger cookies, men du kan vælge dem fra.

Cookie- og privatlivspolitik